Biežāk uzdotie jautājumi par smaržām un parfimēriju!

  1. Ko nozīmē EDP, EDT, TESTER un citi apzīmējumi?
  2. Vai parfimērija vienmēr tiek iepakota aizsargplēvē?
  3. Kas ir smaržu testeris?
  4. Ar ko atšķiras smaržas no tualetes ūdens?
  5. Ko nozīmē „labi smaržot”?
  6. Vai pastāv saikne starp cilvēka raksturu un aromātiem?
  7. Kā pareizi uzglabāt parfimēriju? Kāds ir parfimērijas uzglabāšanas ilgums?
  8. Kā pareizi lietot parfimēriju?
  9. Ko nozīmē Sākuma (Augšējās) notis, Vidējās (sirds) notis, Izskaņas (bāzes) notis aromātu aprakstos?
  10. Ar ko atšķiras vīriešu parfimērija no sieviešu?
  11. Kas ir „unisex” aromāti?
  12. Vai bērni var lietot parfimēriju?
  13. Cik ātri nogurst deguns no jaunu aromātu „degustēšanas”?
  14. Vai pastāv smaržas blondīnēm un brunetēm?
  15. Vai smaržas atstāj traipus uz apģērba?
  16. Kāpēc nedrīkst vienlaicīgi lietot vairākas smaržas?
  17. Kāpēc pieņemts smaržas uzklāt aiz ausu ļipiņām?
  18. Kāpēc smaržas veikalā un mājās dažreiz smaržo atšķirīgi?
  19. Kā pareizi izvēlēties aromātu, kurš atbilstu Jūsu ārējam izskatam un stilam?
  20. Kas ir aromātu tipi un kāda veida aromāti pastāv?

Ko nozīmē EDP, EDT, TESTER un citi apzīmējumi?

EDP – Parfimērijas ūdens

EDT – Tualetes ūdens
EDC (ODC) – Odekolons
PARFUM - Smaržas
TESTERTesteris
SET – Komplekts
BALM – Balzams
AFSH (after shave) – Pēc skūšanās
A/B – Balzams pēc skūšanās
B/L (body lotion) – Ķermeņa pieniņš
S/G (show gel) – Dušas želeja
Stick – Zīmuļveida dezodorants

Vai parfimērija vienmēr tiek iepakota aizsargplēvē?

Nē, ne vienmēr! Kaut gan daudzi uzņēmumi izņemot kastīti savu produkciju iepako vēl caurspīdīgā aizsargplēvē, bet tas nav obligāti. Daži zīmoli to nedara (spilgts piemērs – Nina Ricci, Clinique, Laura Biagiotti u.c.). Tāpēc tad, ja Jūsu precei nav aizsargplēves, nevajag vainot pārdevēju, iespējams, tas nozīmē, ka šim aromātam aizsargplēve vispār nemēdz būt! Jo sevišķi tas attiecas uz testeriem.

Kas ir smaržu testeris?

Testerus ražo elitārās parfimērijas ražotāji, lai varētu pasmaržot aromātu veikalos pirms pirkšanas. Testera saturs un iepakojums neatšķiras no parastām smaržām. Testeri atšķiras tikai iepakojuma ziņā. Bieži vien tiem nav kārbiņas un vāciņa, kas ievērojami samazina to cenu.

Šī iemesla dēļ testeri nevajadzētu iegādāties dāvināšanai. Tomēr, ja Jūs pērkat aromātu sev, jo sevišķi tad, ja tas Jums labi zināms, tad tas ir ļoti izdevīgs variants!

Ar ko atšķiras smaržas no tualetes ūdens?

Visai parfimērijai sastāvs ir vienāds. Tas ir spirts, ūdens un parfimērijas kompozīcija (koncentrāts, smaržvielu maisījums), starpība ir tikai maisījuma proporcijās.

Augstākās kategorijas parfimērija – SMARŽAS (PARFUM vai EXTRAIT): 20-30% parfimērijas kompozīcija un 90%-tīgs spirts. Smaržu sastāvā ietilpst daudz dārgāki dabīgie komponenti.

PARFIMĒRIJAS ŪDENS (DIENAS SMARŽAS, EAU DE PARFUM, PARFUM DE TOILETTE vai, Christian Dior terminoloģijā – ESPRIT DE PARFUM ["SMARŽU SMARŽAS"]) – 15-20% parfimērijas kompozīcija 90%-tīgā spirtā.

TUALETES ŪDENS (EAU DE TOILETTE) – 6-12% koncentrāts, kas izšķīdināts 85%-tīgā spirtā.

ODEKOLONS (EAU DE COLOGNE) – 3-5% smaržvielas 70-80%-tīgā spirtā. Starp citu, amerikāņu parfimērijā apzīmējums COLOGNE parasti atbilst franču PARFIMĒRIJAS vai TUALETES ŪDENIM.

ATSVAIDZINOŠS ŪDENS (SPORTA ŪDENS, L’EAU FRAICHE, EAU DE SPORT) – 1-3% parfimērijas kompozīcija un 70-80%-tīgs spirts. Parasti šāda veida parfimērijai ir citrusaugļu aromāts.

Ko nozīmē „labi smaržot”?

Tā nejūtamā aura, ko izstaro āda, dodot vieglu mājienu uz gultas veļu, mirgojošu tēlu, zīda maigo pieskārienu, liegām mūzikas skaņām, citiem vārdiem sakot, tā ir visciešākā saikne ar līdz galam nepateikto, nemanāmo, neiedomājamo un neiespējamo. Smaržas – tas ir apģērba elements, kas apsedz, bet dažreiz mums pašiem pavisam nemanāmi tas atsedz, atkailina.

Vai pastāv saikne starp cilvēka raksturu un aromātiem?

Psihologi nodarbojās ar saiknes izpēti starp cilvēka raksturu un aromātiem, pie kam, no šiem pētījumiem izriet, ka svaigiem, ziedu toņiem, piemīt tieša iedarbība, piemēram, smaržas Diorissimo no Christian Dior, atbilst ekstravertu, drosmīgu cilvēku gaumei, tai pat laikā, kad austrumnieciskie, noslēpumaini-izsmalcinātie aromāti, piemēram, Cinnabar no Estee Lauder, piemēroti mazāk ekspansīvām sievietēm, kurām vairāk patīk intīma gaisotne un sarunas tet-a-tet. Pūdera aromāts, kurš it kā pārklāj ķermeni ar aizsargslāni, raksturīgs, piemēram, Ombre Rose (Jean-Charle Brosseau). Augļu-ziedu notis, kas raksturīgas, piemēram, Deсi-Dela no Nina Ricci, vislabāk piemēroti aktīvām, optimistiskām būtnēm, tai pat laikā kad spēcīgais šipra aromāts Pour Monsieur no Chanel piesaista ambiciozus vīriešus, kuri pieraduši uzstāt uz savu viedokli; zīmola Caron balzama aromātu Parfum Sacre parasti izvēlas vairāk noslēgti cilvēki, kuriem patīk iet pa neizpētītiem ceļiem. Šie salīdzinājumi un vispārinājumi kādam varētu šķist ne pārāk papamatoti, tikai jāņem vērā to, ka aromātu psiholoģija atrodas vēl iedīgļa stadijā.

Kā pareizi uzglabāt parfimēriju? Kāds ir parfimērijas uzglabāšanas ilgums?

Vidēji smaržu uzglabāšanas ilgums ir 3 gadi, aizvērtā flakonā, un 6 līdz 18 mēnešus no lietošanas sākuma brīža. Tomēr nepareizi uzglabājot, smaržas var izgarot pat 1 nedēļas laikā! Kā no tā izvairīties? Vispirmām kārtām, ielāgojiet, ka parfimērijai ir 3 visļaunākie ienaidnieki – gaisma, siltums un mitrums. Tas viss noved pie ātrākas smaržu formulas sabrukuma un, gala rezultātā, pie to sabojāšanās. Lai no tā izvairītos, vajadzētu uzglabāt parfimēriju oriģinālā iepakojumā, pēc iespējas tālāk no jebkuriem gaismas un siltuma avotiem! Nekādā gadījumā neglabājiet parfimēriju vannas istabā! Vislabākā vieta – kaut kāda atvilktne kumodē vai vismazāk apmeklētākā telpā Jūsu mājoklī.

Kā pareizi lietot parfimēriju?

Smaržas jāuzklāj tieši uz sausas un tīras ādas (aiz ausīm, kakla iedobumā, zem krūtīm, elkoņu ieliekumā, plaukstu locītavu daļā, zem ceļiem). Kā teica Koko Šanele: “Uzklājiet smaržas tur, kur vēlaties, lai Jūs noskūpstītu”. Varat dažreiz iesmaržināt matus, ja Jūs nebaidāties tos pāržāvēt. Apģērbu iesmaržināt vajag tikai tādā gadījumā, ja Jums ir alerģija uz kaut kādiem komponentiem – efekts vairs nebūs tāds (jo aromāts pilnībā atklājas tikai kontaktā ar ādu), bez tam, uz apģērba var parādīties traipi. Ja Jūs plānojat pavadīt laiku spilgtā saulē, tad lietojiet Jūsu aromāta bezalkoholisko variantu, lai izvairītos no apdegumiem.

Ko nozīmē Sākuma (Augšējās) notis, Vidējās (sirds) notis, Izskaņas (bāzes) notis aromātu aprakstos?

Aromāts atklāj savas notis pakāpeniski, 3 posmos.

Pirmais posms – sākotnējais iespaids, kuru Jūs saņemat no aromāta, kas uzklāts uz ādas – to sauc par sākuma noti. Tā ilgst mazāk par minūti, jo tradicionāli tajā tiek iekļauti visvājāk fiksējošies komponenti, tādi, kā, piemēram, citrusaugļi, svaiga zāle.

Otrais posms – sirds notis – iestājas uzreiz pēc sākuma notīm, kad ādā jau sākas ķīmiskā reakcija ar parfīmu.

Vēl pēc desmit minūtēm (dažreiz pat ātrāk), parādās noslēguma, izskaņas notis. Tikai sagaidot visas trīs notis (ne ātrāk, kā 15 minūtes pēc uzklāšanas) var izveidot adekvātu priekšstatu par aromātu. Tas, kādu mēs atcerēsimies kādu aromātu – visdrīzāk ir sirds un izskaņas nošu kombinācija. Dažām smaržām uz ādas ilgi turas tikai pēdējā posma komponenti, kur pieņemts „iejaukt” aromāta fiksatorus, spēcīgas aromātiskas vielas, tādas, kā, piemēram, ambra, muskuss, garšaugi, sandalkoks u.c. Šādu nošu pārsvars kompozīcijā liecina par noturību un aromāta spēku, un tieši otrādi, aromāti, kuriem tradicionāli nav pārāk daudz fiksējošo nošu, cilvēks uztver kā vieglas, svaigas. Parasti šādi aromāti nav pārāk noturīgi.

Ar ko atšķiras vīriešu parfimērija no sieviešu?

Vīriešu aromātos izvairās no ziedu un augļu (ogu) notīm un, tieši otrādi, akcentē koksnes un zāles notis. Vīriešu parfimērijā parasti tiek piedāvāti tualetes ūdeņi un odekoloni, bet tualetes ūdens vīriešiem parasti ir daudz koncentrētāks par analoģisku sievietēm paredzētu preci, kas drīzāk atbilst parfimērijas ūdenim (tualetes smaržām). Mazāka smaržu koncentrācija saistīta ne tikai ar pastāvošo uzskatu, ka vīriešiem nav pieklājīgi pārāk stipri smaržot, kā arī nav pieņemts, ka vīriešu parfimērija iepakota skaistās kārbiņās un flakoniņos, jo tai vispirmām kārtām jābūt ērti lietojamai: vīriešiem daudz svarīgāks ir pats saturs, nevis noformējums, bet sievietēm tomēr produkcijas ārējais izskats ir tik pat svarīgs, kā pats aromāts. Tāpēc vīriešu aromāti lielākoties pieejami lielos flakonos ar smidzinātāju, lai vīrietim nevajadzētu pārāk bieži iet uz veikalu (jo daudziem no viņiem tas nepatīk).

Kas ir „unisex” aromāti?

Aromāti „unisex” – tā ir parfimērija, kas paredzēta abiem dzimumiem vienlaicīgi. Šiem aromātiem raksturīgs vieglums un ne pārāk liela uzbāzība (parasti tie ir citrusaugļi vai ozona aromāti, retāk – zaļumu aromāti), kā arī tas, ka Jūs ar savu draugu vai draudzeni varat lietot vienu un to pašu aromātu.

Vai bērni var lietot parfimēriju?

Ja Jūsu bērnam nav tendence uz alerģijām, tad var sākt lieto parfimēriju no 3 gadu vecuma, vēlams bez alkohola, lai nesausinātu bērnu ādu. Pašlaik bērnu parfimērijas tirgus paplašinās, tiek piedāvāti neskaitāmi jauki aromāti, kuri izcels Jūsu mazuļa burvību. Bez tam, maziem bērniem domātā parfimērija samērā labi derēs tiem pieaugušajiem, kuriem patīk svaigi un neuzbāzīgi aromāti. Vēl varam teikt to, ka nav obligāti jāaprobežojas ar bērnu parfimēriju – bērniem būs tīri labi piemērotas arī vieglas citrusaugļu, ziedu-augļu vai vienkārši ziedu aromāti, ja tie ir maigi un neuzbāzīgi.

Cik ātri nogurst deguns no jaunu aromātu „degustēšanas”?

Samērā ātri. Ja smaržas ir no dažādiem tipiem, tad salīdzināt var 5-6 aromātus, ja smaržas ir samērā līdzīgas, tad 2-4. Sākt vislabāk ar viegliem aromātiem un pabeigt ar daudz smagākiem – tie daudz ātrāk nogurdina degunu. Izmēģinot jaunu aromātu, nepieciešams zināms laiks, lai ļautu tam atklāties.

Vai pastāv smaržas blondīnēm un brunetēm?

Nē. Agrāk tika uzskatīts, ka brunetēm jāizvēlas saldus un smagnējus aromātus, bet jaunām blondīnēm – svaigus ziedu aromātus. Drīzāk jāņem vērā savu stilu: romantisks, lietišķs, ekstravagants, klasisks – un vadoties pēc tā jāizvēlas sev aromātu.

Vai smaržas atstāj traipus uz apģērba?

Parasti nē, tomēr esiet uzmanīgas ar zīda blūzītēm. Bez tam, traipi var palikt uz apģērba, ja smaržas ir pārāk vecas, duļķainas vai ļoti koncentrētas. Ja reiz ir palikuši traipi, tad tos izmazgāt būs samērā grūti.

Kāpēc nedrīkst vienlaicīgi lietot vairākas smaržas?

Katras smaržas ir unikālas un neatkārtojamas. Ja Jūs vienlaicīgi lietojat vairākas smaržas, tad tas izjauc kopējo harmoniju, tāpēc vairs nevar atšķirt katras smaržas. Bez tam, dažādu smaržu sajaukuma rezultātā var izveidoties pavisam nepatīkams aromāts. Tāpēc pievērsiet īpašu uzmanību tam, vai Jūsu dezodoranta aromāts veidos vienu ansambli ar smaržām.

Kāpēc pieņemts smaržas uzklāt aiz ausu ļipiņām?

Smaržas ilgāk saglabājas un labāk atklāj sevi tādās vietās, kur āda ir maigāka: aiz ausīm, elkoņu ieliekumā, plaukstu locītavu daļā. Tīri mati, audumi, jo sevišķi dabīgie, vispirmām kārtām vilna, arī labi saglabā aromātus. Tām, kas pieradušas bieži mainīt smaržas ar to jārēķinās un jābūt ļoti uzmanīgām ar apģērbu, kurš vēl ilgu laiku saglabās iepriekšējo smaržu aromātu.

Kāpēc smaržas veikalā un mājās dažreiz smaržo atšķirīgi?

Smaržu aromāts lielā mērā atkarīgs no vides, kurā tās atrodas. Parfimērijas veikala gaiss ir piesātināts ar neskaitāmiem kosmētikas produktiem, tāpēc aromāti tur smaržo savādāk, nekā neitrālajā dzīvokļa vidē. Bez tam, kā jau iepriekš minējām, smaržu aromāts ir nepastāvīgs, jo tam ir noteiktas attīstības stadijas. Šī iemesla dēļ ieteicams paņemt līdzi uz mājām smaržu provītes, lai mierīgā gaisotnē vēlreiz izlemtu – pirkt vai nepirkt.

Kā pareizi izvēlēties aromātu, kurš atbilstu Jūsu ārējam izskatam un stilam?

Daudzi interesējas par to, kā izvēlēties parfimēriju, kas atbilstu ārējam izskatam un kopējam stilam. Uz šo jautājumu nevar sniegt absolūti objektīvu atbildi, tāpēc varam tikai ieteikt ņemt vērā sekojošus faktorus:

1) cilvēka vecums: jo jaunāka esat, jo labāk Jums piestāvēs viegli aromāti, un otrādi, jo vecāka esat, jo labāk piestāvēs dziļi un piesātināti aromāti. Tā, piemēram, meitenēm, kuras tik tikko beigušas skolu, piestāvēs viegli un gaisīgi augļu aromāti tādi, kā, piemēram, Baby Doll vai Oblique. Tādā gadījumā Jums noteikti nevajadzētu lietot „nobriedušus” aromātus tādus, kā, piemēram, Paloma Picasso vai Salvador Dali.

2) Izlaižot smaržas ražotājs vienmēr dod mums dažus smalkus „mājienus”, kuri palīdzēs pat visneizglītotākajam cilvēkam šajā jomā izprast stilu un kopējo aromāta virzienu. Bez šaubām, vispirmām kārtām, tas ir nosaukums un reklāma. Modeles (blondīne vai brunete) izvēle, pavisam jauna vai mazliet vecāka, kā arī fotogrāfijas vai reklāmas rullīša sižets palīdzēs Jums tikt skaidrībā ar to, vai šis aromāts ir piemērots Jums. Ja sižetā, teiksim, attēlots iemīlējies pāris, kā, piemēram, Romance (Ralph Lauren) vai Eternity (Calvin Klein) smaržu reklāmā, tad ir pilnīgi skaidrs, ka šos aromātus ieteicams lietot pirms tikšanās ar savu mīļoto cilvēku, kaut gan gadījumā ar smaržām Romance par to jau liecina pats nosaukums.

3) Runājot par aromāta saderību ar Jūsu apģērbu, tad šeit par palīgu var kalpot ne tikai reklāma, (kaut gan tad, ja Jūs to redzējāt, tad tā Jums noteikti pateiks priekšā to, pie kāda apģērba šis aromāts vairāk piestāv – pie džinsu biksēm vai vakarkleitas (klasiska kostīma)), bet pat iepakojuma krāsa! Parfimēri vienmēr piemeklē iepakojuma krāsu atbilstoši tam, ar kādu krāsu viņiem asociējas šis aromāts, tāpēc tādas pašas vai līdzīgas krāsas apģērbs labi harmonēs ar aromātu. Taču pats galvenais, protams, lai Jums pašai būtu psiholoģiski ērti ar izvēlēto aromātu, kā arī, lai tas uzlabotu Jūsu garastāvokli – tad viss būs kārtībā!

Kas ir aromātu tipi un kāda veida aromāti pastāv?

1990. gadā Francijas Parfimērijas ražotāju Savienība ar Jean Patou nama galveno parfimēru Žanu Kerleo priekšgalā apstiprināja 7 galvenos parfimērijas tipus, savukārt kuri veido samērā sazarotas aromātu „ģimenes”. Ar parfimērijas tipu tiek saprasta vispārēja uzbūve un iespaids, kuru rada aromāts, pateicoties konkrētu aromātu nošu izmantošanai (par aromātu notīm sk. augstāk). Jāsaka, ka šie 7 galvenie tipi pastāvīgi tiek papildināti ar jauniem atzariem, tāpēc pastāv pat zināmas domstarpības, vai atstāt 7 tipus, vai arī pievienot klāt jaunus, taču jebkuram cilvēkam, kurš interesējas par parfimēriju, tomēr vajadzētu zināt pašu galveno:

1) Citrusaugļi

Citrusaugļos jūtamas ēteriskās eļļas, kuras iegūtas izspiežot tādu augļu miziņas, kā, piemēram, citrons, bergamote, apelsīns, greipfrūts utt. Šajā kategorijā atrodas pirmie aromāti, kurus izmantoja sievietes un vīrieši.

2) Ziedi

Šajā kategorijā tiek grupētas smaržas, kuru galvenā tēma ir ziedi: roze, jasmīns, vijolīte, ceriņi, maijpuķītes, narcise, tuberoze.

3) Koksne

Šajā kategorijā iekļautas smaržas ar siltām notīm, tādām, kā, piemēram, sandalkoks un pačūlija, dažreiz tās ir pavisam sausas notis, kā, piemēram, ciedrs un vetīvers. Vīriešu aromātu kompozīcijās bieži vien izņemot koksnes notis iekļauta arī lavanda un citrusaugļi.

4) Ambra

„Ambras smaržu”, kuras bieži vien sauc arī par „austrumnieciskām smaržām”, kategorijā bieži vien tiek iekļautas kompozīcijas ar maigiem, pūdera, vaniļas, vīraka un spilgti izteiktām dzīvnieku notīm. Šajā kategorijā visplašāk pārstāvēti aromāti ar maigu ambras aromātu.

5) Āda

Šajā savdabīgajā aromātu kategorijā ietilpst smaržas ar sausām notīm, kurās atveidots ādai raksturīgais aromāts (dūmi, sadedzināta koksne, tabaka) ar ziedu sākuma notīm. Šajā kategorijā nav samērā daudz aromātu, tāpēc mēs neaprakstīsim tos sīkāk.

6) Šiprs

Šīs kategorijas nosaukums cēlies no smaržām, kuras Fransuā Kotī tā nosauca tālajā 1917. gadā, kad tās tika izlaistas. Šipra panākumi bija tik lieli, ka tas kļuva par veselas kategorijas nosaukumu, kurā ietilpst smaržas, kas galvenokārt bāzējas uz ozola mizas, vīraka, pačūlijas un bergamotes notīm.

7) Paparde

Šim nosaukumam nav nekāda sakara ar papardes aromātu. Šajā kategorijā ietilpst lavandas, ozolkoka mizas, kumarīna, bergamota u.c. aromātu notis.

Ja vēlies iegādāties smaržas vai parfimēriju, tad to var izdarīt interneta veikalā StarStyle!

Par autoru
StarStyle

Sieviešu apģērbu interneta veikals StarStyle piedāvā saviem klientiem īpaša dizaina apģērbu, kas izcels Jūsu personību uz apkārtējo fona. Jūs pamanīs! Jūs būsiet zvaigzne, kas mirdz visspožāk!